Without Fear reviews

RAINER BÜRCK / Without Fear (earsay productions # es99001) François Couture, Le Delire Actuel (CFLX, Sherbrooke, Québec)
Vancouver infanted a new electroacoustic record label. I just discovered
earsay productions (no caps), which started its activities in May 1997. With recordings by Andrew Czink and John Oliver (the two directors of the label) and artists such as Susan Fryberg and Hildegarde Westerkamp in its roaster, earsay added earlier this year a remarquable contribution titled Without Fear by Rainer Bürck, a German composer totally unknown here. Without Fear gathers six pieces that can be split into three tendencies. In the first tendency, Bürck works with pre-existent music deconstructed, transformed, processed and reassembled to create something totally new. The primary material for "Hommage à S... pour S..." is a Scarlatti sonata. "Improvisation PCV" came to life from a live recording by Bürck and Roland Graeter as the two were improvising. The results are interesting, mostly in the second case. Tendency no. 2 has Bürck composing for solo instrumentist and live electronics. Bürck has conceived a software that "dresses up" the performance of the soloist through many variables, some with random values, some determined. "STRINGendo" showcases violonist Günter Marx; "Flautando" has Miriam Arnold on flute. "STRINGendo" is quite impressive. The sound textures emanating from the violin are often impossible to recognize and the work's dynamic range is a direct hit in the solar plexus. Finally, the two other pieces belong to a more standard or "pure" electroacoustics tendency. "...ohne Schrecken" is inhabited by a meditative climate well fitting for this CD closer. But the piece-de-resistance on Without Fear is without a doubt "Des ombres de la nuit" ("Of shadows of the night"). Composed using church organ sounds recorded in the middle of the night, this work offers fourteen minutes of torturing anguish during which very quiet passages announce tremendous sound clashes from this infernal instrument. A masterpiece of anthological quality. And a scary one too! Without Fear is a very strong electroacoustics record, well-tempered, where all tracks have something to offer. The evocative strength of "Des ombres de la nuit" on its own is worth finding this record and listening to it. copyright (c) 1999 by François Couture Producer of Delire actuel CFLX, Sherbrooke, Quebec, CANADA
RAINER BÜRCK / Without Fear (earsay productions # es99001) François Couture, Le Delire Actuel (CFLX, Sherbrooke, Québec) Un nouveau label électroacoustique s'est implanté à Vancouver. Je viens à peine de découvrir earsay productions (sans majuscules), qui a débuté ses activités en mai 1997. En plus de disques de Andrew Czink et de John Oliver (les deux directeurs de l'étiquette) et d'artistes comme Susan Frykberg et Hildegarde Westerkamp, earsay a fait paraître plus tôt cette année un CD remarquable intitulé Without Fear et signé Rainer Bürck, un Allemand virtuellement inconnu ici. Without Fear réunit six pièces que l'on peut diviser en trois tendances. Selon la première tendance, Bürck utilise une musique pré-existente qu'il déconstruit, transforme et réassemble pour créer une oeuvre complètement différente. Ainsi, "Hommage à S... pour S..." utilise comme matériau de base une sonate de Scarlatti. "Improvisation PCV" a pour base un enregistrement en spectacle d'une improvisation de Bürck et de Roland Graeter. Le résultat est intéressant, surtout dans le second cas. La deuxième technique qu'adopte Bürck est la composition pour instrumentiste solo et électroniques. Bürck a conçu un logiciel qui "habille" la performance du soliste selon plusieurs variables, certaines aléatoires, d'autres bien précises. "STRINGendo" présente le violoniste Günter Marx; "Flautando", la flûtiste Miriam Arnold. "STRINGendo" est particulièrement réussie. Les textures qui émergent du violon sont souvent méconnaissables et la dynamique de cette oeuvre coupe le souffle. Enfin, deux pièces appartiennent à de l'électroacoustique traditionnelle. "...ohne Schrecken" est habité par un climat méditatif qui sied bien pour la dernière pièce du disque. Mais la pièce de résistance de Without Fear est sans nul doute "Des ombres de la nuit". Composée à partir de sons d'orgue enregistrées au milieu de la nuit dans une église sombre, cette oeuvre propose quatorze minutes d'angoisse torturante pendant lesquelles les passages murmurés camouflent les éclats violents de cet instrument diabolique qu'est l'orgue d'église. Un morceau de maître digne d'anthologie. Without Fear constitue un très bon disque électroacoustique, bien dosé, sans temps morts. L'auditeur y trouve une palette sonore riche et variée. La force évocatrice des "Des ombres de la nuit" vaut à elle seule que vous mettiez la main sur ce disque.